Offerta Didattica

 

INFERMIERISTICA PEDIATRICA (ABILITANTE ALLA PROFESSIONE SANITARIA DI INFERMIERE PEDIATRICO)

INGLESE SCIENTIFICO II

Classe di corso: L/SNT1 - Classe delle lauree in Professioni sanitarie, infermieristiche e professione sanitaria ostetrica
AA: 2015/2016
Sedi: MESSINA
SSDTAFtipologiafrequenzamoduli
L-LIN/12NCObbligatoriaObbligatoriaNo
CFUCFU LEZCFU LABCFU ESEOREORE LEZORE LABORE ESE
2200242400
Legenda
CFU: n. crediti dell’insegnamento
CFU LEZ: n. cfu di lezione in aula
CFU LAB: n. cfu di laboratorio
CFU ESE: n. cfu di esercitazione
FREQUENZA:Libera/Obbligatoria
MODULI:SI - L'insegnamento prevede la suddivisione in moduli, NO - non sono previsti moduli
ORE: n. ore programmate
ORE LEZ: n. ore programmate di lezione in aula
ORE LAB: n. ore programmate di laboratorio
ORE ESE: n. ore programmate di esercitazione
SSD:sigla del settore scientifico disciplinare dell’insegnamento
TAF:sigla della tipologia di attività formativa
TIPOLOGIA:LEZ - lezioni frontali, ESE - esercitazioni, LAB - laboratorio

Obiettivi Formativi

Il corso consta di 2 crediti formativi per un equivalente di 24 ore di lezioni in modalità e-learning. Il programma sarà improntato al ripasso delle funzioni linguistiche e strutture grammaticali e all’introduzione del linguaggio attinente alla microlingua medico-scientifica. Obiettivi del corso sono i seguenti: fornire, con l'ausilio di esercitazioni, le basi per sviluppare una conoscenza di livello intermedio alto B1/B2 della lingua inglese nonché la terminologia relativa al linguaggio medico scientifico. Per il raggiungimento dei suddetti obiettivi è indispensabile la frequenza al corso. Il livello di partenza sarà quello B1 / B2 secondo il Common European Framework (CEFR) deciso dal Consiglio d’Europa e relativo alle lingue straniere. La conoscenza della lingua inglese pari al livello B1 /B2 si rende necessaria dato che i programmi curricolari della scuola secondaria inferiore e superiore prevedono lo studio di detta lingua straniera. Coloro i quali per qualche ragione non l’hanno mai studiata o l’hanno studiata male dovranno recuperare le loro mancate conoscenze. La parte relativa all’inglese medico scientifico mira a far acquisire agli studenti una conoscenza di base dell’inglese medico-scientifico attraverso letture mirate ed esercizi di comprensione. Tale corso verterà su argomenti inerenti l’inglese scientifico nonché sulle principali regole grammaticali e sintattiche che possano consentire la formulazione di frasi grammaticalmente corrette e la comprensione e relativa traduzione di qualsiasi testo attinente al linguaggio specifico della materia.

Learning Goals

The course consists of 2 credits for an equivalent of 24 hours of instruction in e-learning mode. The program will be based on the review of the linguistic aspects and grammatical structures and the introduction of language pertaining to medical and scientific fields. The course objectives are as follows: Providing, with the help of tutorials, the basics to develop a knowledge of English at upper intermediate level B1/B2 and the medical and scientific language terminology. In order to achieve those goals it is essential online attendance. The start level will be upper intermediate (B1/B2) according to the Common European Framework (CEFR) decided by the Council of Europe and its foreign languages. English proficiency equivalent to upper intermediate level B1/B2 is necessary since the lower and upper secondary school curriculum programs include the study of that language. Those who, for some reasons, have never studied English or have a poor knowledge of English must overcome any potential shortcomings in that area. The part concerning medical English aims at making students acquire a basic knowledge of the medical scientific English through targeted and reading comprehension exercises. This course will focus on topics related to the scientific English and the main rules of grammar and syntax that would allow the formulation of grammatically correct sentences and understanding and its translation of any text related to the specific language.

Metodi didattici

Approccio comunicativo - Metodo nozionale-funzionale, situazionale per la parte concernente lo studio della lingua inglese; programma multimediale in modalità e-learning su piattaforma Moodle. Metodo grammaticale-traduttivo per la parte concernente l'inglese medico-scientifico.

Teaching Methods

Notional-functional-communicative approach. Situational method for the part concerning the study of English; multimedia e-learning program on the Moodle platform. Grammar-translation method for the part concerning medical scientific English.

Prerequisiti

Livello iniziale richiesto B1 del Common European Framework of Reference for Languages.

Prerequisites

Required initial level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages.

Verifiche dell'apprendimento

Per l’esame finale di lingua inglese, gli studenti dovranno sostenere un test a scelta multipla attraverso il quale sarà valutata non solo la competenza relativa alla parte scientifica ma anche quella concernente la parte grammaticale. Durante la visione dell'elaborato allo studente saranno poste delle domande sugli stessi argomenti, in cui sarà valutata la fluency e l’accuracy del candidato. Detta prova potrà essere effettuata solo dopo il superamento del test scritto.

Assessment

For the final exam in English language, students will have to carry out a multiple choice test through which not only competence concerning scientific English but also grammar knowledge will be assessed . After passing the written test students may also be asked questions on the same subjects, in which fluency and accuracy of the candidate will be assessed. Such assessment will be carried out only after passing the written test.

Programma del Corso

Per ciò che concerne l’Inglese Scientifico saranno trattati i seguenti argomenti: Health and Illness: Sickness. Recovery. Symptoms and pain. Medicines and remedies. The Nurse: Nurses and patients. The nurse’s role. The profession of nursing. Classification of nurses. Today’s nursing. Glossary: the nurse, the nurse’s job, the nurse’s instruments. Doctors: The doctor’s role. Glossary: the doctor’s job. Specialists: Definition. Glossary. Hospitals: Definition. The hospital administrator. The medical doctor. Support facilities. Drugs: types of drugs. Drug administration routes. The Human Body: The integumentary system The endocrine system The digestive system The respiratory system: external and internal respiration The cardiovascular system The central nervous system The senses The skeletal system The muscular system Laboratory tests Per ciò che concerne la parte grammaticale si consigliano i seguenti testi: 1)R.Murphy: English grammar in use (intermediate) – C.U.P. 2)M.Hewings: Advanced grammar in use – C.U.P.

Course Syllabus

As regards medical English the following topics will be treated: Health and Illness: Sickness. Recovery. Symptoms and pain. Medicines and remedies. The Nurse: Nurses and patients. The nurse’s role. The profession of nursing. Classification of nurses. Today’s nursing. Glossary: the nurse, the nurse’s job, the nurse’s instruments. Doctors: The doctor’s role. Glossary: the doctor’s job. Specialists: Definition. Glossary. Hospitals: Definition. The hospital administrator. The medical doctor. Support facilities. Drugs: types of drugs. Drug administration routes. The Human Body: The integumentary system The endocrine system The digestive system The respiratory system: external and internal respiration The cardiovascular system The central nervous system The senses The skeletal system The muscular system Laboratory tests As regards grammar the following reference books are recommended: 1)R.Murphy: English grammar in use (intermediate) – C.U.P. 2)M.Hewings: Advanced grammar in use – C.U.P.

Testi di riferimento: Eric H.Glendinning, Ron Howard: Professional English in use - C.U.P. M.Gotti: English for Medicine - Zanichelli editore R.Murphy: English grammar in use (intermediate) – C.U.P. M.Hewings: Advanced grammar in use – C.U.P.

Elenco delle unità didattiche costituenti l'insegnamento

INGLESE SCIENTIFICO

Docente: MARIA SANTORO

Orario di Ricevimento - MARIA SANTORO

Dato non disponibile
  • Segui Unime su:
  • istagram32x32.jpg
  • facebook
  • youtube
  • twitter
  • UnimeMobile
  • tutti